SEZON 2010/2011

12 maj 2011
"Halami Beskidu Żywieckiego" - Lipowska, Rysianka 1322 m n.p.m.

12 maja, 26 klubowiczów SKKT "Watry” ruszyło na kolejny podbój górskich szlaków. Tym razem celem były szczyty Beskidu Żywieckiego. Pierwszym przystankiem były forty w Węgierskiej Górce. Robimy krótki postój przy forcie "Wędrowiec” gdzie przybliżamy sobie historię największych walk wrześniowych 1939r.

Podążając w górę doliny Żabnicy, zostawiamy słynne "Westerplatte Południa” w dolinie Soły i ruszamy czarnym szlakiem na Halę Boraczą. Energię uzupełniamy drugim śniadaniem przed schroniskiem z piękną panoramą na Ochodzitą, widok dostarcza wielu pozytywnych emocji. Dalsza trasa to już klasyczne przejście najpiękniejszymi halami. Na Hali Lipowskiej zatrzymujemy się w schronisku na turystyczny obiad. Schronisko na Lipowskiej tym bardziej dla nas cenne, gdyż odwiedzał je Karol Wojtyła podczas swojej wędrówki po Beskidzie Żywieckim. Wędrujemy dalej południową stroną szczytów przekraczających 1000m, by wreszcie stanąć na szczycie Rysianki 1322m. Trochę zdjęć poniżej schroniska na tle Pilska i Diablaka w masywie Babiej Góry i schodzimy do doliny Żabnicy. Nasz prywatny fotograf Beata uwiecznia najciekawsze krajobrazy i zdarzenia by podczas zimowych spotkań było co wspominać. Wycieczka dobiega końca - ostatnie metry pokonujemy asfaltową drogą i wracamy do domu naszym busikiem.

Dziękuje wszystkim uczestnikom rajdu za wspaniałą przygodę, a w szczególności p. Wiesławie za pomoc w organizacji rajdu !

2 kwiecień 2011
Chrzest nowych klubowiczów Watry - Klimczok, Szyndzielnia, Dębowiec

02.04.2011r wraz z opiekunami: panem Sebastianem Moszem i Wiesławą Czogalik wyruszyliśmy na kolejną wycieczkę w góry. Początkowo celem była wycieczka na Kubalonka-Stecówka jednak z powodu remontu tamtejszego schroniska, nasze plany uległy zmianie.

O godzinie 8.00 wyjechaliśmy z Radlina i około 9.30 byliśmy już na miejscu. Naszą wycieczkę rozpoczęliśmy od przyjazdu do Szczyrku. Następnie zwiedziliśmy Sanktuarium na Górce, zobaczyliśmy Grotę Maryjną i mieliśmy okazję napicia się wody cudownego źródełka. Kilkadziesiąt minut później wyruszyliśmy na Klimczok. Droga była trochę męcząca dlatego też niektórzy z nas trochę marudzili. Mimo to około godziny 12.00 dotarliśmy do schroniska. Po przybyciu na miejsce mieliśmy czas na zjedzenie kanapek oraz uzupełnienie książeczek PTTK. Gdy już wszyscy się posilili, wyruszyliśmy na znajdującą się niedaleko schroniska polanę, gdzie odbył się chrzest nowych członków koła turystycznego. Pierwszym jego etapem było ślubowanie, po którym nowicjusze musieli zdjąć buty. Następnie zostali opieczętowani, po czym odbył się „bieg Bacy w kierpcach” na boso, połączony z poczęstunkiem wprost z buta turystycznego. Na koniec nowi członkowie zaśpiewali piosenkę i otrzymali dyplomy wraz z odznakami, po czym wszyscy ustawiliśmy się do wspólnego zdjęcia. Gdy już chrzest się skończył zeszliśmy do schroniska na Szyndzielni. Ostatnim punktem naszej wycieczki było schronisko Dębowiec, w którym siedzieliśmy i rozmawialiśmy dzieląc się wrażeniami. Oczywiście cały wyjazd nie odbył się bez drobnych otarć i narzekań, ale mimo to było bardzo wesoło. O godzinie 15.30 zeszliśmy do autobusów. Wróciliśmy do Radlina zadowoleni i trochę zmęczeni około 17.00.

Ta wycieczka dała nam możliwość lepszego poznania siebie nawzajem, a także poszerzenia swojej wiedzy o górach. Chrzest nowicjuszy - jak co roku - przyniósł wszystkim dużo śmiechu i frajdy. Z niecierpliwością czekamy na kolejny wyjazd.

tekst: B. Kowalska, foto: mgr Sebastian Mosz

12 luty 2011
XIV wycieczka górska SKKT Watra - Stożek 978 m n.p.m.

12 lutego 2011r. odbyła się kolejna wycieczka SKKT „Watry” działającego przy Gimnazjum nr 1 im. Adama Mickiewicza w Radlinie, tym razem w warunkach zimowych na Stożek Wielki w Beskidzie Śląskim.

Celem wycieczki było przede wszystkim poznanie oraz wykorzystanie praktyczne sprzętu zimowego takiego jak: raki, rakiety śnieżne, liny, kijki itd. Uczniowie mieli również możliwość poznania podstawowych zasada poruszania się zimą po górach i uświadomienia niebezpieczeństw i zagrożeń panujących zimową porą.

Po dwugodzinnej wędrówce grupa gimnazjalistów stanęła do pamiątkowego zdjęcia na szczycie Stożka Wielkiego. Następnie uczestnicy wzięli udział w teście lawinowym (metoda norweska i metoda bloku ślizgowego), który w niewielkim stopniu mógł uzmysłowić zasady powstawania i przewidywania lawin. Tym akcentem zakończony został dydaktyczny element wycieczki, po którym jej uczestnicy udali się do schroniska na herbatę, bo przecież „(…)co godzina lub półtora odpocząć nam trzeba, bo wędrując z pustym brzuchem to po prostu bieda”.

Dziękuję wszystkim uczestnikom za wspólną wędrówkę zimowym szlakiem!

15 styczeń 2011
Uroczyste zakończenie sezonu turystycznego 2010

Podczas uroczystego zakończenia sezonu turystycznego 2010 uczniowie SKKT „Watry” zostali wyróżnieni odznaką młodzieżową „Orli Lot”.

Za aktywny i twórczy udział w organizacji i przedsięwzięciu turystyczno - krajoznawczym odznaki i legitymacje otrzymali:

1. Marta Zbroja
2. Katarzyna Ryszka
3. Kamil Talarczyk
4. Bartosz Zych
5. Dawid Król

Serdecznie Gratulujemy !!!

9 październik 2010
XIII wycieczka SKKT Watra - Równica 884 m n.p.m.

foto: mgr Sebastian Mosz

18 wrzesień 2010
Wycieczka do styku trzech granic - Jaworzynka

Kolejna wędrówka SKKT Watry inaugurująca rok szkolny 2010/2011 rozpoczęła się 18 września w najdalszych zakątkach południowego Beskidu Śląskiego a mianowicie w Jaworzynce.

W sobotni poranek wyruszyliśmy busikem w stronę Wisły. Po krótkim postoju na przeł. Kubalonka i przypomnieniu sobie historii związanej z tym miejscem i pamiątkową „ beczką „ z lat XXX, pojechaliśmy dalej do przysiółku Trzycacku w Jaworzynce. Stamtąd żółtym szlakiem udaliśmy się w stronę Wawrzaczkowego Gronia - tu zachwyciła nas piękna panorama na okolicę.

Po przekroczeniu polsko-czeskiej dotarliśmy do Herczawy, gdzie pod Jaworem spotkaliśmy grupę naszych południowych sąsiadów biorących udział w zlocie Klubu Czeskich Turystów. Otrzymaliśmy od nich pamiątkowy dyplom i okolicznościową pieczątkę rajdu. Następnie ruszyliśmy w stronę celu naszej wędrówki-na Trójstyk. Po przekroczeniu granicy ze Słowacją wreszcie dotarliśmy na miejsce. Po kilkugodzinnym postoju, w czasie którego poznaliśmy historię tego pięknego miejsca oraz posililiśmy się upieczoną na ognisku kiełbaską.

Podczas powrotu do domu odwiedziliśmy muzeum na Grapie, w którym zbieracze odznaki Międzynarodowej Beskidy mogli otrzymać potwierdzenie i wklejkę do książeczki.

Ostatnim już przystankiem podczas XII rajdu Watry było zdobycie Ochodzitej. Warto tutaj nadmienić, że w tym dniu ta sztandarowa góra wododziałowa oraz ulubione miejsce egzaminów na kandydatów na przewodników beskidzkich przyciągnęła wielu ludzi, miłośników górskich krajobrazów.